Світ навколо нас повністю упакований. Все, що ми споживаємо, — від м’ясних і рибних делікатесів і лікеро-горілчаних виробів до медикаментів і побутової хімії — має свій одяг. Упаковка може уподібнитися красномовному торговцю східного базару — чудовий дизайн, добре продуманий інформативний текст, якісний матеріал — все це не дозволить покупцеві поставити товар назад на полицю, навіть якщо він і трохи дорожче. Розробка ефективної упаковки для нового товару вимагає прийняття непростих рішень, причому першим і основним є створення концепції упаковки. І тільки після створення чіткої концепції приймається рішення про використання того чи іншого матеріалу. В даний час більшість виробників віддають перевагу целюлозовмістним матеріалам — паперу і картону. На це є свої вагомі причини: вони відносно дешеві і поліфункціональні, тому знаходять застосування в самих різних галузях промисловості і сфери обслуговування. Картон незамінний скрізь, де необхідно забезпечити жорстку форму упаковки.
Останнім часом на ринку пропонується такий асортимент якісних імпортних картонов для упаковки, що вибір стає непростим завданням. І як завжди в таких випадках виникає альтернатива: або дійсно якісно і дорого, або з деякими втратами якості, але зате відносно дешево. Як же розібратися, в якому випадку витрати виправдані, а коли це марна трата зовсім зайвих грошей?
Для того щоб зрозуміти, на чому економити можна, а на чому — ні в якому разі, необхідно мати уявлення про основні характеристики, властиві різним видам картону. Картон, як правило, складається з декількох шарів: верхня лицьова сторона, один або кілька внутрішніх шарів і зворотний бік. Всі верстви з’єднуються у вологому стані в процесі виробництва на картоноробній машині і пресуються. Зовнішній вигляд і естетичні властивості картону залежать від того, яка сировина було використано у виробництві. Якщо нижній шар або внутрішні шари картону сірі — це значить, що для його виготовлення застосовувалася макулатурна сировина. При використанні деревної маси шари картону залишаються світлими. У разі використання целюлозної сировини виходить високоякісний картон з білими шарами.
Целюлозний картон: Целюлозні картони застосовують всюди, де пред’являються високі вимоги до якості друку, наприклад для упаковки кондитерських виробів, лікарських препаратів, парфумерії, косметичних товарів, а також для виготовлення роздаткових рекламних матеріалів. При виробництві такої продукції використовуються тільки деревна маса і целюлоза. Для додання гладкості целюлозний картон зазвичай покривається шаром крейди. Таким картонам притаманні високі властивості міцності.
Звичайно, картони з первинних волокон мають істотні переваги по жорсткості і гладкості (навіть без додаткової обробки), однак у них є один істотний недолік — висока ціна. Справа в тому, що, при порівняно великому обсязі вихідного деревної сировини, на виході виходить дуже небагато картону: вихід целюлози становить приблизно 50% від кількості деревини. Тому якщо до дизайну і міцності не пред’являється особливих вимог, використання матеріалів цієї групи навряд чи доцільно — швидше, вони можуть застосовуватися для упаковки товарів, які позиціонуються як дорогі і ексклюзивні.
Макулатурний картон: При виробництві матеріалів цієї групи поряд з целюлозою і деревної масою значну вагову частку становить макулатура. Це знижує вартість картону, але призводить до зменшення жорсткості матеріалу. При однаковій щільності макулатурні картони на 20-30% менш жорсткі, ніж картони з первинних волокон. Отже, якщо з економічних або будь-яких інших міркувань виробнику доводиться переходити на макулатурний картон, то для збереження міцних властивостей упаковки потрібно вибирати більш щільний у порівнянні з целюлозним матеріалом (відразу уточнимо, що під щільністю розуміється не товщину паперу і не відношення обсягу продукту до його масі, а вага 1 м2).